Gerdab.IR | گرداب

معرفی کتاب| راهبرد، مدیریت و هوش مصنوعی در اکوسیستم سایبری

معرفی کتاب| راهبرد، مدیریت و هوش مصنوعی در اکوسیستم سایبری
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۴۰۰

کتاب تمام جنبه‌های مدیریت استراتژیک در زمینه دیجیتال را بررسی می‌کند که شامل تمام اقدامات شرکتی و سازمانی از منظر استراتژیکی، تعاملات متقابل سازمان و سهامداران و ویژگی‌های مختلف داشتن یک فضای امن سایبری می‌شود.

"پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران، کتاب‌هایی را در این عرصه معرفی می‌‎کند. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست."

احتمالا با اطمینان می‌توانیم بگوییم که هرگز در چنین مدت کوتاهی شاهد این همه تغییر و تحول در فناوری نبوده‌ایم و جامعه نیز تا این حد با توانمندسازی فردی در محاسبات شخصی و پویایی به چالش کشیده نشده بود.

به گزارش گرداب، شاید شگفت آورترین جنبه، ظهور شبکه‌های اجتماعی و تمایل تقریبا سراسری برای فدا کردن حریم خصوصی و شخصی به خاطر رسیدن به نفع و مزیت ظاهری بیش‌تر باشد. تأثیر آن بر دنیای شغلی و کاری، بازی، خرده‌فروشی، سرگرمی، خدمات و مهم‌تر از همه تغییر رسانه‌ها و سیاست، زیاد بوده است.

اکنون همه می‌توانند صدای خود را به عموم مردم برسانند و همه می‌توانند اینفلوئنسر باشند یا تحت تأثیر دیگران قرار بگیرند. این تغییرات نشانگر یک گذر اساسی است؛ گذری متحیر‌کننده و عمیق از دنیای آهسته، ساده، خطی و راحت که در آن راه حل‌های فراوانی وجود داشت، به دنیایی سریع، پیچیده، غیرخطی، آزاردهنده و ناراحت کننده که شناسایی و یافتن راه حل در آن سخت است. این به نوبه خود، با رشد اتوماسیون از جمله افزایش ربات‌ها و هوش مصنوعی که مدیریت تولید و عرضه همه کالا‌های اساسی و خدمات‌رسانی را بر عهده دارد، تقویت می‌گردد.

کتاب راهبرد، مدیریت و هوش مصنوعی در اکوسیستم سایبری به بررسی بازسازی نحوه تعامل مدیران تجاری و امنیت سایبری در سایه انقلاب دیجیتالی نوظهور برای توسعه مدیریت استراتژیک با کمک هوش مصنوعی در زمینه تعاملات روز افزون سایبری-فیزیکی (تعامل انسان با ماشین) می‌پردازد.

این کتاب تمام جنبه‌های مدیریت استراتژیک در زمینه دیجیتال را بررسی می‌کند که شامل تمام اقدامات شرکتی و سازمانی از منظر استراتژیکی، تعاملات متقابل سازمان و سهامداران و ویژگی‌های مختلف داشتن یک فضای امن سایبری می‌شود.

از آن‌جایی که کسب و کار‌ها بیش از پیش از داده‌ها استفاده می‌کنند و روزبه‌روز عملکردشان به این داده‌ها وابسته‌تر می‌شود، ممکن است برای به حداقل رساندن مسائل مربوط به تعصب، اعتماد، حریم خصوصی و امنیت، تقاضا برای حکمرانی داده ضروری باشد.

نقشی که مدیریت اجرا می‌کند، تحت تأثیر چالش‌های به وجود آمده به دلیل صنعت نسل چهارم و انقلاب دیجیتال، در حال تغییر است. بنابراین، نفوذ و تأثیر فناوری هوش مصنوعی و موضوعات کلیدی در یادگیری ماشینی، داده‌های بزرگ و دوقلوی دیجیتال در حال تکامل است و نیاز به متخصصان مدیریت فیزیکی سایبری بیش از پیش احساس می‌شود.

به طور خلاصه، این کتاب در مورد مبانی جوامع دیجیتال در حکمرانی اطلاعات و تصمیم‌گیری بحث می‌کند و نقش استراتژی‌های کسب و کار دیجیتال برای مدیریت داده‌های بزرگ، حکمرانی و ردیابی تعاملات افراد در بستر دیجیتالی (ردپای دیجیتال) را بررسی می‌کند. هم‌چنین، به پیشرفت‌ها و چالش‌های مدیریت اخلاقی با حفظ حریم خصوصی و شفافیت داده‌ها می‌پردازد و بررسی‌های انجام شده در زمینه مدیریت حرفه‌ای پروژه فیزیکی-سایبری (دوقلوی دیجیتال) را ارائه می‌دهد. در نهایت، اشاره‌ای نیز به فناوری هولوگرافیک در تصمیم‌گیری سازمانی می‌کند.

عنوان کتاب: راهبرد، مدیریت و هوش مصنوعی در اکوسیستم سایبری: نقش جوامع دیجیتال در حکمرانی اطلاعات و تصمیم‌گیری


عنوان اصلی: Strategy, Leadership, and AI in the Cyber Ecosystem: The Role of Digital Societies in Information Governance and Decision Making
ویراستاران: حمید جهانخانی (Hamid Jahankhani)، لیام ام. اُدل (Liam M. O’Dell)، گوردون بوون (Gordon Bowen)، دنیل هاگان (Daniel Hagan) و آرشاد جمال (Arshad Jamal)
سال انتشار: ۲۰۲۰
ناشر: Academic Press