کتاب تمام جنبههای مدیریت استراتژیک در زمینه دیجیتال را بررسی میکند که شامل تمام اقدامات شرکتی و سازمانی از منظر استراتژیکی، تعاملات متقابل سازمان و سهامداران و ویژگیهای مختلف داشتن یک فضای امن سایبری میشود.
"پایگاه رسانه ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم گیران، کتابهایی را در این عرصه معرفی میکند. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست."
احتمالا با اطمینان میتوانیم بگوییم که هرگز در چنین مدت کوتاهی شاهد این همه تغییر و تحول در فناوری نبودهایم و جامعه نیز تا این حد با توانمندسازی فردی در محاسبات شخصی و پویایی به چالش کشیده نشده بود.
به گزارش گرداب، شاید شگفت آورترین جنبه، ظهور شبکههای اجتماعی و تمایل تقریبا سراسری برای فدا کردن حریم خصوصی و شخصی به خاطر رسیدن به نفع و مزیت ظاهری بیشتر باشد. تأثیر آن بر دنیای شغلی و کاری، بازی، خردهفروشی، سرگرمی، خدمات و مهمتر از همه تغییر رسانهها و سیاست، زیاد بوده است.
اکنون همه میتوانند صدای خود را به عموم مردم برسانند و همه میتوانند اینفلوئنسر باشند یا تحت تأثیر دیگران قرار بگیرند. این تغییرات نشانگر یک گذر اساسی است؛ گذری متحیرکننده و عمیق از دنیای آهسته، ساده، خطی و راحت که در آن راه حلهای فراوانی وجود داشت، به دنیایی سریع، پیچیده، غیرخطی، آزاردهنده و ناراحت کننده که شناسایی و یافتن راه حل در آن سخت است. این به نوبه خود، با رشد اتوماسیون از جمله افزایش رباتها و هوش مصنوعی که مدیریت تولید و عرضه همه کالاهای اساسی و خدماترسانی را بر عهده دارد، تقویت میگردد.
کتاب راهبرد، مدیریت و هوش مصنوعی در اکوسیستم سایبری به بررسی بازسازی نحوه تعامل مدیران تجاری و امنیت سایبری در سایه انقلاب دیجیتالی نوظهور برای توسعه مدیریت استراتژیک با کمک هوش مصنوعی در زمینه تعاملات روز افزون سایبری-فیزیکی (تعامل انسان با ماشین) میپردازد.
این کتاب تمام جنبههای مدیریت استراتژیک در زمینه دیجیتال را بررسی میکند که شامل تمام اقدامات شرکتی و سازمانی از منظر استراتژیکی، تعاملات متقابل سازمان و سهامداران و ویژگیهای مختلف داشتن یک فضای امن سایبری میشود.
از آنجایی که کسب و کارها بیش از پیش از دادهها استفاده میکنند و روزبهروز عملکردشان به این دادهها وابستهتر میشود، ممکن است برای به حداقل رساندن مسائل مربوط به تعصب، اعتماد، حریم خصوصی و امنیت، تقاضا برای حکمرانی داده ضروری باشد.
نقشی که مدیریت اجرا میکند، تحت تأثیر چالشهای به وجود آمده به دلیل صنعت نسل چهارم و انقلاب دیجیتال، در حال تغییر است. بنابراین، نفوذ و تأثیر فناوری هوش مصنوعی و موضوعات کلیدی در یادگیری ماشینی، دادههای بزرگ و دوقلوی دیجیتال در حال تکامل است و نیاز به متخصصان مدیریت فیزیکی سایبری بیش از پیش احساس میشود.
به طور خلاصه، این کتاب در مورد مبانی جوامع دیجیتال در حکمرانی اطلاعات و تصمیمگیری بحث میکند و نقش استراتژیهای کسب و کار دیجیتال برای مدیریت دادههای بزرگ، حکمرانی و ردیابی تعاملات افراد در بستر دیجیتالی (ردپای دیجیتال) را بررسی میکند. همچنین، به پیشرفتها و چالشهای مدیریت اخلاقی با حفظ حریم خصوصی و شفافیت دادهها میپردازد و بررسیهای انجام شده در زمینه مدیریت حرفهای پروژه فیزیکی-سایبری (دوقلوی دیجیتال) را ارائه میدهد. در نهایت، اشارهای نیز به فناوری هولوگرافیک در تصمیمگیری سازمانی میکند.
عنوان کتاب: راهبرد، مدیریت و هوش مصنوعی در اکوسیستم سایبری: نقش جوامع دیجیتال در حکمرانی اطلاعات و تصمیمگیری
عنوان اصلی: Strategy, Leadership, and AI in the Cyber Ecosystem: The Role of Digital Societies in Information Governance and Decision Making
ویراستاران: حمید جهانخانی (Hamid Jahankhani)، لیام ام. اُدل (Liam M. O’Dell)، گوردون بوون (Gordon Bowen)، دنیل هاگان (Daniel Hagan) و آرشاد جمال (Arshad Jamal)
سال انتشار: ۲۰۲۰
ناشر: Academic Press